ING Sponsorcontract voor drie clubs uit Leeuwarden

De drie Leeuwarder voetbalverenigingen L.A.C. “Frisia 1883”, MKV ’29 en CSV de Leeuwarder Zwaluwen krijgen elk een driejarig sponsorcontract van de ING voor de verdere ontwikkeling van het meiden- en vrouwenvoetbal. Dat maakten Sarina Wiegman, bondscoach van de Oranje Leeuwinnen, en Steven Sedee, manager sportsponsoring ING, deze week bekend. “Hier zijn we echt ontzettend blij mee,” reageren de voorzitters van de drie verenigingen. “Hiermee kunnen we het meiden- en vrouwenvoetbal in Leeuwarden en Fryslân naar een hoger niveau brengen.”

Geselecteerd uit 200 verenigingen

Tijdens een online bijeenkomst op dinsdag 23 juni maakte de ING samen met Sarina Wiegman, sinds 14 februari 2020 ook ambassadeur meiden- en vrouwenvoetbal, bekend welke verenigingen een sponsorcontract krijgen. “Van de 200 amateurverenigingen uit heel Nederland die een plan hadden ingediend, hebben 60 verenigingen een contract gekregen,” vertelt Annegert Marinus, voorzitter van MKV’29. “Dat er van die 60 maar liefst drie verenigingen uit Leeuwarden zijn gekozen, vinden we heel bijzonder. Dat zegt iets over wat we hier met elkaar al hebben opgezet voor het meiden- en vrouwenvoetbal en ook over de ambities die we hier alle drie voor hebben.”

Samen

ING en de KNVB willen samen met de clubs het meiden- en vrouwenvoetbal verder professionaliseren en ontwikkelen. Sarina Wiegman: “Het meiden- en vrouwenvoetbal heeft de afgelopen paar jaar al enorme stappen gemaakt. Dat is geweldig om van dichtbij te zien en te ervaren. Maar, en dat kan ik niet vaak genoeg zeggen, we zijn er nog niet. Ik ben trots te zien dat er zoveel clubs de inspiratie en motivatie hebben om het meiden- en vrouwenvoetbal verder te ontwikkelen. Zo kunnen we met elkaar grote stappen maken.”

Voor alle drie Leeuwarder verenigingen is juist ook dat ‘samen’ een belangrijk aspect. Martijn Hoekstra, voorzitter van L.A.C. “Frisia 1883″: “De ondersteuning vanuit de ING voor zowel Frisia als MKV en de Leeuwarder Zwaluwen geeft ons als Leeuwarder clubs gezamenlijk de kans om een mooi damesvoetbalbolwerk te maken.” Daar sluiten de andere twee voorzitters zich bij aan. “We zijn geen concurrenten van elkaar, maar willen juist samen meer meiden en vrouwen laten voetballen: niet alleen bij onze eigen vereniging, maar in de volle breedte,” vertelt Gerbrand Busstra, voorzitter van CSV de Leeuwarder Zwaluwen. “Daarbij zoeken we de verbinding en samenwerking met elkaar. Alleen dat is al ontzettend waardevol!” Annegert Marinus vult aan: “Door de extra ondersteuning van de ING zullen in Leeuwarden ongetwijfeld meer meiden en vrouwen gaan voetballen en dat is wat alle drie clubs willen.”

Impuls voor kwaliteit & kwantiteit

Met de financiële impuls willen de drie verenigingen investeren in zowel het aantal voetballende meiden en vrouwen als in de kwaliteit van het vrouwenvoetbal. “Een deel van het geld zal bijvoorbeeld worden ingezet voor een communicatiecampagne en laagdrempelige activiteiten,” vertelt Gerbrand Busstra. “Voor veel meiden en vrouwen is de drempel om te gaan voetballen nog best hoog. Die drempel willen we wegnemen, bijvoorbeeld met leuke clinics en gezamenlijke activiteiten. Je hoeft helemaal niet al te kunnen voetballen om mee te doen!” Een ander deel van het bedrag zal worden geïnvesteerd in bijvoorbeeld de kwaliteit van de trainingen. “Deze ondersteuning vanuit de ING geeft ons de mogelijkheid om verdere invulling te geven aan onze ambities en daar zijn we erg blij mee,” aldus Martijn Hoekstra. “Alleen al door het indienen van ons plan is het enthousiasme en de creativiteit gegroeid. We streven naar het overtreffen van de ingediende doelstellingen en trachten een fijne voetbalomgeving te creëren vanaf de eerste voetbalstappen tot en met het walking voetbal.” Annegert Marinus: “Belangrijke doelstelling is ook dat meer vrouwen functies en taken binnen de verenigingen gaan vervullen, zoals bijvoorbeeld scheidsrechter, trainer of bestuurslid.”

Ambitie KNVB en ING: 25% groei
De gezamenlijke ambitie van de KNVB en ING is om het meiden- en vrouwenvoetbal nóg meer te integreren in de voetbalwereld: het moet ‘normaal’ worden om bij voetbal ook meteen te denken en te praten over meiden- en vrouwenvoetbal. De komende vijf jaar werken de KNVB en ING gezamenlijk aan een groei van 25% naar 200.000 vrouwelijke KNVB-leden en 25% meer vrouwelijk kader bij amateurclubs. “Amateurverenigingen zijn de basis van het Nederlandse voetbal. Zij hebben de kennis, kunde en faciliteiten in huis om meiden- en vrouwenvoetbal aan te bieden en een plek te geven die het verdient,” stelt Steven Sedee. “De Leeuwarder Zwaluwen, L.A.C. “Frisia 1883” en MKV ‘29 hebben met hun pitch laat zien dat ze het meiden- en vrouwenvoetbal een warm hart toedragen en echt willen laten groeien. De motivatie en passie spat er vanaf en wij zijn blij dat wij als ING ook in deze tijd hier aan kunnen bijdragen”.

De 60 verenigingen die een sponsorcontract hebben gekregen staan vermeld op de website van de ING.

Foto: KNVB